بوی خوش زن



دانلود فیلم

دانلود زیر نویس



"در قسمتهایی از این متن، فیلم اسپویل شده است"

به جرات می توانم بگویم که مهمترین دلیل دیدن این فیلم، می تواند بازی آل پاچینو(سرهنگ) باشد که مطمئنم بعد از دیدن آن به حرفم ایمان خواهید آورد.

سرهنگ یک شخصیت مغرور دارد و در عمق نگاه چشمان نابینایش یک غم بزرگی قرار دارد که همین غم من را در ابتدای فیلم به این سمت برد که شاید واقعا نابینا نیست و برای فرار از موقعیت بدی که خودش ایجاد کرده تصمیم گرفته به دنیا با چشمانش نگاه نکند که البته اینطور نبود. بازی آل پاچینو برای نقش یک نابینا فوق العاده بود و حتی در بعضی موارد به جایی زل می زد و آنقدر پلک نمی زد که مخاطب باور می کرد یک نابینا این نقش را بازی کرده است.

یکی از پیامهایی که می تواند این فیلم منتقل کند، جایگاه زن در زندگی مرد است. سکانسی که سرهنگ داخل هواپیما نشسته، قبل از اینکه پرواز کند و به اوج برسد، درباره ی زن و پاسپورت بهشت صحبت می کند که در درون این حرفها (که شاید با دید سطحی حرفهایی از روی هوا و هوس باشند) اهمیت زناشویی برای پیشرفت و اوج گرفتن را می شود برداشت کرد که البته در آخر فیلم با تفاوت حرفهای سرهنگ می شود فهمید که این دید در سرهنگ ایجاد شده یا اینکه از اول وجود داشته و سرهنگ خودش رو به ندیدن(نفهمیدن) زده چون در زندگی خود چیزهایی را از دست داده و آنقدر  مغرور هست که نمی خواهد به این مسئله اعتراف کند...

در تمام این فیلم شاهد عقده گشایی سرهنگ هستیم که این امر در زندگیش خیلی آزاردهنده بوده و در کنار آن وجود یک شخصیت مثبت و آرمانی (کلمه آرمانی برای این شخصیت، مبالغست) این توازن خیر و شر را برقرار کرده و باعث شده تفاوتها به خوبی دیده شوند.

البته سرهنگ به هیچ وجه آدم خشن و غیر منطقی نیست و به عکس، بی نهایت احساسی است و صرف حضورش در ارتش و شاید پیش نیامدن برخوردهای عاطفی درست، نتوانسته این فرصت را به سرهنگ بدهد که باشکوه ترین قله ی دنیا (زن و زناشویی) را فتح کند و فقط در حسرت از دست دادن چنین موهبتی رنج می برد.

در آخر فیلم هم که به سادگی داستان چارلی تمام می شود و چارلی هم راه درست را پیدا می کند.

به نظرم اگر بخواهیم در یک جمله درباره فیلم حرف بزنیم، بیان اینکه آل پاچینو اسکار رو دریافته کرده و فیلم فقط کاندید اسکار شده (البته همیشه نمی شود به اسکار با این دید نگاه کرد)، می تواند کمک کننده باشد.

در نهایت آرزو دارم ارتباط معلم چارلی با سرهنگ ادامه دار باشد.